مذاکره چیست ؟
در مورد مذاکره بارها و بارها تعاریف مختلفی ارائه شده که حتی میتوان سالها به مطالعه تعاریف آن پرداخت. مذاکره به فرآیندی گفتوگو محور اطلاق میشود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام میپذیرد.
اگر فکر میکنید که شما در زندگی زیاد درگیر مذاکره نیستید و نیازی به آموزش آن ندارید ، بد نیست بدانید ، هر فردی قطعاً در زندگی خود نیاز دارد که مذاکره بکند و باید حداقل های مذاکره را به خوبی بشناسد و بتواند از آن استفاده کند تا نسبت به افراد هم رده خود موفقیتها و شرایط بهتری را کسب کند و از شرایط نیز بهترین استفاده را ببرد.
مذاکره چهار ویژگی اصلی دارد:
حداقل دو طرف در آن درگیر هستند. این دو طرف ممکن است دو فرد، دو گروه یا دو سازمان باشند.
بین خواسته ها و نیازهای این دو (یا چند طرف) تعارض وجود دارد.
دو یا چند طرف درگیر در مذاکره، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر مذاکره میکنند.
کسانی که درگیر مذاکره میشوند برای “داد و ستد” که زیربنای مفهوم مذاکره است، آمادهاند.
مذاکره فرایند تشخیص اولویت ها، اولویت بندی آنها، برنامه ریزی برای چانه زنی ، بحث بر روی آنها و توافق بر سر آنهاست. در روشها و فنون مذاکره شما میآموزید که چطور یک جلسه را شروع کنید، پی بگیرید و به انتها برسانید، پیشنهادات خود را چطور بیان کنید و در مقابل پیشنهادات طرف مقابل چه واکنشی نشان دهید و چطور در تلههای مذاکره گرفتار نشوید!
مهارتهای فردی خوب برای مذاکرات مهم ضروری هستند، چه مذاکرات رسمی و چه غیر رسمی. مهارتهای فردی باعث میشود شما بتوانید روی فرد مقابل تان تأثیر مثبت داشته باشید و مذاکره روند مناسبی را طی کند.
ارتباط کلامی مؤثر : یکی از مهارتهای فردی خوب که برای یک مذاکرهی نتیجهبخش لازم است، مهارت ارتباط کلامی مؤثر است. ارتباط کلامی مؤثر از دو بخش ارتباط کلامی و صحبت تأثیرگذار تشکیل میشود، برآیند این دو بخش یک ارتباط کلامی مؤثر را ایجاد میکند. باید هم بتوانید با طرف مقابل وارد ارتباط کلامی شوید هم طوری صحبت کنید که روی فرد مقابل به اندازهی کافی تأثیر مثبت بگذارید.
گوش دادن : برای رسیدن به مهارت فردی خوب باید یاد بگیرید همانطور که خوب حرف میزنید همان قدر هم بتوانید شنوندهی خوبی باشید. گوش دادن باعث میشود، شما کمتر اشتباه کنید و صحبتهایتان کمتر ایجاد سوء تفاهم کند. از طرفی فرد مقابل حس میکند اهمیت بیشتری برای صحبتهایش قائل هستید و مذاکره سمت و سوی مناسبتری پیدا میکند.
کاهش سوء تفاهم : یکی دیگر از مهارتهای فردی که اتفاقا مرتبط با هر دو مورد ارتباط کلامی مؤثر و گوش دادن هم هست، مهارت فردی توانایی کاهش سؤ تفاهم نامیده میشود. این مهارت یکی از بخشهای کلیدی مذاکرهی خوب به حساب میآید.
رابطه : شما با برقراری رابطهی قوی با افراد، خیلی سریعتر و راحتتر به نتیجه مطلوب میرسید چون هر دو طرف تا حدی از هم شناخت دارند که میتوانند از بسیاری سوء تفاهمها و اختلافات معمول در یک مذاکره فاصله بگیرند.
توانایی حل مسأله : با داشتن این مهارت فردی در جریان مذاکره کمتر دچار سردرگمی میشوید.
مهارت تصمیمگیری : دربارهی تصمیمگیری تکنیکهای سادهای وجود دارد که میتواند به شما در گرفتن تصمیم مناسب کمک کند.
جسارت : جسارت به عنوان یک ویژگی فردی برای داشتن یک مذاکرهی موفق ضروری است و باعث میشود شما با اعتماد به نفس کافی در جلسهی گفتگو حاضر شوید.
مقابله با شرایط دشوار : کسب این مهارت به عنوان یک مهارت فردی خوب زمانی که در روند مذاکره با بحثهای شدید یا گفتگوهای تند و کشمکش مواجه میشوید میتواند خیلی مؤثر باشد. در این مواقع با داشتن این مهارت طوری رفتار خواهید کرد که مسیر مذاکره به سمت درگیری نرود و در نهایت مذاکره بینتیجه نماند.
معمولا در کسب و کارهای بینالمللی، سیستم قانونی و حکومتی و همینطور در اختلاف نظر های خانوادگی یا سازمانی، از انواع مختلف مذاکره استفاده میشود. هر کسی در هر سطحی قادر است مهارت مذاکره را کسب کند و در طیف گستردهای از فعالیتها از آن بهره ببرد. در نهایت باید بدانید؛ مذاکره مهارت ویژهای است و مزایای زیادی برای حل و فصل هرگونه اختلاف در اختیار شما قرار میدهد.