مذاکره تلفنی چیست
پشت تلفن اعتماد به نفس کمتری دارید و راحت نیستید؟ نگران نباشید بیشتر افراد این مشکل را دارند. بیشتر افراد پشت تلفن خجالتیتر از زندگی واقعیشان هستند. بسیاری از تماسهای تلفنی که منشیها یا کارشناسان فروش شرکتهای مختلف، مذاکرههای بسیار سرد و نامطلوبی هستند. در صدای همهی این افراد ترس از نادیده گرفته شدن و رد شدن وجود دارد، آنچه میگویند خشک و بیروح است و غیرعادی و نامناسب به نظر میرسد.برای موفقیت در مذاکره تلفنی باید از این روند ناشیانه دست بردارید
لحن و آهنگ صدا بهشدت مهم است: در مذاکره تلفنی درست بودن لحن شما اهمیت زیادی دارد. برای بهبود این مهارت باید بلندبلند صحبت و تمرین کنید تا پژواک صدا و لحن خود را بررسی کنید.
لبخند بزنید تا شادتر به نظر برسید : هرچند فرد آن سوی خط نمیتواند شما را ببیند، همچنان لبخند زدن بسیار مفید است. دقیقا مثل اینکه پوشیدن لباس خوب و اتوکشیده تأثیر فوقالعادهای در مذاکره تلفنی شما خواهد داشت. این تأثیرات غیرمستقیم هستند و باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت حالت صدای شما میشوند.
تمرین معامله قبل از شروع مذاکره:اگر در فرایند مذاکره ضعفی وجود دارد که باید آن را اصلاح کنید یا لازم است بیشتر تمرین کنید، حتما قبل از مذاکره این ضعفها را برطرف کنید. برای نمونه بیشتر افراد در پایانبندی مذاکره تلفنی و نهایی کردن معامله کمی مشکل دارند. برای موفقیت حتما باید تلاش کنید تا این ضعفها را از بین ببرید.
گاهی اوقات مثلا دربارهی قیمتی که میخواهید پیشنهاد دهید، مردد هستید و برایتان سخت است که قاطعانه قیمت خود را بگویید یا حتی فکر میکنید که این قیمت پذیرفته نخواهد شد. تجربهی افراد موفق ثابت میکند که با ابراز نظر قاطعانه در مورد هر مسئلهای، امکان پذیرش آن از سوی طرف مقابل بیشتر میشود.
باید مذاکره تلفنی مبتنی بر حقیقت باشد و مانند یک معامله رودررو و عادی انجام شود. در چنین حالتی لحن صدا و شیوهی صحبت کردن شما سؤال برانگیز نخواهد بود و طرف مقابل را دعوت به موافقت و همراهی میکند.
بهجای اینکه با لحن پرسشی از طرف مقابل بخواهید که کاری انجام دهد، جملات و عبارات را به شکلی بیان کنید که گویی وی همه چیز این مذاکره تلفنی را پیشاپیش پذیرفته است.
اجازه بدهید طرف مقابل بیشتر از شما صحبت کند. ابتدا سؤالات خود را بپرسید و سپس برای شنیدن پاسخها ساکت شوید و منتظر بمانید.