مذاکره تجاری چیست
مذاکره بخشی از زندگی روزمره است و برای موفقیت کسب و کارتان نیز امری حیاتی و ضروری است. مهارتهای مذاکره در همه مراحل کسبوکار موردنیاز است. شما باید با مشتریان، عرضه کنندگان محصولات و افراد دیگر مذاکره کرده تا بتوانید معاملهای سودمند انجام دهید.
هر مذاکره ای که تبعات اقتصادی مستقیم یا غیرمستقیم برای آن متصور باشد، مذاکره تجاری نامیده میشود.مذاکره تجاری یکی از مهمترین زیرمجموعه های اصول و فنون مذاکره است و برای موفقیت در مذاکره تجاری باید به مجموعه گسترده و متنوعی از دانشها و مهارتها مجهز باشیم.در اینجا برخی از مهم ترین نکاتی را که به برای موفقیت در مذاکره تجاری لازم است ، آموزش خواهیم داد.
اصول مذاکره تجاری با اصول مذاکره های دیگر تفاوتی ندارد. اگر چه در مذاکره تجاری خصوصاً هنگامی که بحث مذاکره قراردادهای تجاری و به طور خاص مذاکرات تجاری بین المللی مطرح میشود، علاوه بر اصول کلی باید به قوانین بازرگانی بین المللی و پروتکل های رایج عقد قراردادهای بین المللی آشنا باشیم.
نکاتی مفید جهت برقراری یک مذاکره تجاری موفق :
هنگام مذاکره و صحبت با طرف مقابل سعی شود که از جملات مثبت و یا به عبارتی جملاتی که تداعی کننده همکاری باشد استفاده کنید.
سعی کنید که قبل از شروع مذاکره اهداف مورد نظر خود ویا سازمان را بر روی یک برگ کاغذ نوشته و آن ها را اولویت بندی کنید.
تعیین و مشخص کردن موانع و عواملی که باعث می شود مذاکره به صورت موفق به پایان نرسد مهم می باشد.
یک مذاکره کننده موفق حواس خود را به دقت بر آنچه گفته می شود و چگونگی گفته شدن آن متمرکز می کند. گوش دادن موثر، طرف مقابل را به بیان کامل تر مواضع خود ترغیب می کند.
آنچه از گفتار طرف مقابل درک کرده اید را با عباراتی مثبت و از دیدگاه او تکرارکنید چراکه پیامی که در یافت می شود الزاما همان پیامی نیست که مقصود وهدف طرف مقابل است
مذاکرهی ضعیف به سرعت میتواند منجر به از دست دادن مشتریان کلیدیتان شود. بسیاری فکر میکنند اجرای اصول مذاکره راحت است ولی بعضی افراد در لحظات حساس مذاکره نمیتوانند از احساسات منفی خود چشمپوشی کنند که این کار باعث از دست دادن روند مثبت مذاکره میشود. احساسات، شانس و جادو هیچ جایی در یک مذاکرهی موفق ندارند، بلکه با یادگیری اصول و روشهای مذاکره میآموزید تحت هر شرایطی بهترین برخورد و عکسالعمل را داشته باشد و مذاکرهای اصولی و صحیح انجام دهید. مذاکره موفق، کلید رشد کسب و کارهای نوپاست و کارآفرینان باید از این مهارتها آگاه باشند و یاد بگیرند که چگونه بر هنر مذاکره مؤثر، تسلط پیدا کنند.
در دنیای تجارت موفقیت از آن کسانی است که اهداف روشن و بلندپروازانه ای برای خود و سازمان خود در نظر گرفته اند و توان متقاعد ساختن دیگران برای همراه شدن با آنها و هموار کردن مسیر را دارند.