محک زنی یا بنچمارک چیست؟
محک زنی یا بنچمارک (Benchmarking) یک فرآیند مستمر و سیستماتیک است که با استفاده از آن، سازمانها و شرکتها به بررسی و تحلیل بهترین کارها و اقدامات موجود پرداخته و با استفاده از آنها، حداکثر کارایی و پیشرفت را در سازمان خود مشاهده میکنند. این فرآیند به منظور بهبود مستمر عملکرد و راندمان کاری، شناخت دقیق بازار و رقبای خود در حوزههای مختلف کاری، افزایش بهرهوری کارمندان و حفظ مشتریان، استراتژی و سیاستهای رقابتی خاصی برای بقا در بازار معرفی میشود.
محک زنی به منظور تعیین و مقایسه میزان عملکرد یک واحد تجاری، بخش یا تیم، سازمان یا شرکت در مقایسه با سایر واحدها، بخشها و سازمانهای مشابه بسیار مفید است. این فرآیند به دو صورت انجام میشود: اول، با استفاده از روشهای کمی، مانند مقایسه عملکرد مالی، میزان تولید، کیفیت مح صولات و غیره؛ دوم، با استفاده از روشهای کیفی، مانند مقایسه فرآیندها، سیستمها، روشهای کاری و غیره. در هر دو روش، مقایسه عملکرد با رقبا و بهترینهای صنعت، به سازمانها کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای بهبود عملکرد خود اقدامات لازم را انجام دهند.
محک زنی در صنعت کسب و کار، به عنوان یکی از روشهای موثر بهبود مستمر، به شمار میرود و بسیاری از سازمانها و شرکتها از آن بهره میبرند. در ایران نیز، شرکتهایی مانند پیشگامان و محک ماشین، به عنوان اولین تولیدکنندگان دستگاههای کبابزن در ایران، از محک زنی به منظور بهبود کیفیت محصولات خود استفاده میکنند.
در کل، محک زنی یک فرآیند مهم و مفید است که به سازمانها و شرکتها کمک میکند تا با شناخت دقیق بازار و رقبای خود، بهبود مستمر عملکرد و راندمان کاری خود را داشته باشند. این فرآیند با استفاده از روشهای کمی و کیفی، مقایسه عملکرد سازمان با رقبا و بهترینهای صنعت را انجام میدهد و نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی میکند. با توجه به اهمیت این فرآیند، بسیاری از سازمانها و شرکتها در سراسر جهان از آن بهره میبرند و از آن برای بهبود مستمر عملکرد و راندمان کاری خود استفاده میکنند.